Selasa, 4 Disember 2018

9 Malam aku ikut isteri. Dpn mata nmpk dia checkin hotel dgn ex dia. Sejam jugalah air mata aku mengalir. Tapi aku tetap nikahi dia.

9 Malam aku ikut isteri. Dpn mata nmpk dia checkin hotel dgn ex dia. Sejam jugalah air mata aku mengalir. Tapi aku tetap nikahi dia.

Sebelum ni aku ada baca kisah seorang lelaki ceraikan isteri dia selepas 40 hari menikah kerana sang isteri kantoi tidak suci daripada malam pertama lagi. Tapi dia tidak terus menceraikan isterinya kerana untuk menjaga aib isterinya. Namun masalah jadi besar apabila isteri nya disahkan mengandung selepas 30 hari menikah tapi si suami tak pernah langsung sentuh isterinya.
Disini aku ada sedikit cerita pengalaman aku bagi membalas luahan lelaki itu. Semoga bermanfaat
Bro, aku tau exactly apa yg ko rasa. Aku pun prnh lalui bende yg sama. Cume dlu aku tak buat luahan je. Hehe. Sbb aku takut aku buka aib someone yg aku syg tanpa sengaja. Tapi kali ni aku nk share utk motivate kau and korng yg lain blh ambil sedikit input dari pengalaman aku yg tak seberapa ni.
Yup, aku tau mesti kau rasa sgt trbeban bila ko dpt tau yg kau akan kahwin dgn seorg wanita yg dh hilang kesuciannya. Brcampur baur perasaan kecewa, depress, rasa dikhianati, dlm dilema etc2. Sume perasaan tu ade. Aku tau!
But the thing is, if you are a real gentleman, lelaki islam sejati, kau akan terima wanita tu seadanya. Kau akan jaga maruah dia dan janji utk protect dia if you really2 love her. Everybody make mistakes and deserve 2nd chance.
Honestly speaking, bkn sng sorg wanita nk bgtau yg dia dh takde darra kat mane2 laki. Hatta nk bgtau suami sendri pun fikir beribu kali. If that girl decide to attachto you about her past, thats mean dia mmg btol2 syg dn percayakn kau! Bro, kau kene tau knape dia bgtau kau. Sbbnye dia tak snggup kau tanggung dosa yg dia buat dulu. Mmg skrg ni kau mangsa pun, but in other point of view, kau sedang diuji dgn satu ujian yg bkn calang2 org blh tahan. Yelah kan, at some point kau akan rasa kau better dari dia sbb kau tak brziina. Hmm..
Masa aku kena dulu, aku trfikir why shouldn’t i accept her. Allah yg Maha Suci blh terima hamba dia wlaupun hamba dia dh brziina brkali2 dgn beratus pasangan. Kite ni manusia, penuh dgn cacat cela dan dosa, so apa yg buat kita layak utk tolak seseorg atas kesilapan dia yg dulu. Mulia sgt ke kita? Btw lupa nk bgtau yg aku ni hafiz Quran. Xde la nk kata aku ingat 30 juzu tapi aku prnh hafal Quran. Dan aku sendiri tak sangka yg aku akan diuji dgn ujian mcam ni.
Masa dia attach kat aku, aku trdiam. Tapi sbb nk jaga hati dia aku terus senyum dan comfort dia yg tgah nangis. Dia sruh aku tgglkn dia sbb darjat kami bgai langit dan bumi. Dia tak suruh pun aku terima dia. Aku geleng dan air mata aku terus mengalir laju. Sedih tgok org yg kita syg tgah down mcam tu. Aku ckp aku terima dia. Masa tu aku nmpk muka dia brsinar wlau mata dia brtakung dgn air mata.
Coz for her, not in a thousand years dia prnh trfkir akan ada lelaki yg terima dia semudah tu. Dia senyum dgn senyuman yg paling manis yg prnh aku tgok. Wlaupun nafas dia masih tersekat2. From that moment, mindset aku satu je. No matter what happen, aku janji aku takkan tgglkn dia dan jaga dia sepenuh hati. Dan akan rahsiakn aib dia dari sespe je.
Tapi cerita aku tak habis kat situ je. Klau 1st part yg atas ni kau tak sanggup nk hadap, better benti baca dan tgglkn prempuan tu. Sbb cerita yg aku akan smbung ni mungkin akan jdi kat kau jugak. Hmm.. Sbnrnye bile aku terima dia, ujian tu baru je brmula.
Lpas aku terima dia, lelaki yg rosakkn hidup dia tu dtg semula. Nak bakal isteri aku kembali kat dia. Dia kata mnyesal sbb tgglkn bakal isteri aku dlu. Tak dpt cara lembut, dia ugut macam2. Nk sebarkn gmbr2 bakal isteri aku yg tak tutup aurat. Aku nk laporkn kat polis tapi bakal isteri aku ckp tanak. Dia tak snggup klau gmbr2 dia trsebar. Dia ckap dia akan pujuk ex dia tu. Aku pun ikut nasihat dia.
Satu hari bakal isteri aku cakap dia nak jumpa ex dia, nk settlekn benda ni. Ex dia nk settle brdua je tanpa kehadiran aku. Aku setuju tapi tanpa pengetahuan bakal isteri aku, sbnrnye aku follow diorg dari blkg. Diorg pergi tgok wyang, mkn kat tmpt mewah dan br jlan2 sekitar bandar. Aku tidak fikir yg bukan2 sbb pd hemat aku mungkin bakal isteri aku tgah cuba nk lembutkn hati ex dia supaya delete gmbr2 tu. Dari ptg smpai ke mlm aku ekori diorg.
Tepat jam 9 mlm, kete diorg brhenti kat dpn hotel di tgah bndr. Hati aku dh mula fikir yg bkn2 tapi aku cuba istighfar. Sejam diorg dlm hotel tu brsama, dn sejam jugak lah air mata aku brgenang. Aku tak marah, aku kecewa dgn apa yg brlaku. Aku pun balik rumah sbb aku dh tak tahan dah. Makin lama aku duduk situ, makin sakit aku rasa. Klau ikut hati nk je aku call jbtn agama atau pun serbu je blik diorg. Tapi aku sgt lemah masa tu dan tak mampu nk buat apa2.
Esok tu aku jumpa bakal isteri aku. Dgn suara yg lemah dan brketar2, aku ckap aku nk putus. Dia trgamam. Aku bknnye jenis cpt menghukum cume klau kau jdi aku lah kn. Kau pun mesti akan fikir benda yg sama. Bayangkn lah, kau dh terima dia pun dh cukup baik, tetiba dpan mata kau nmpk bakal isteri kau dok sebilik dlm hotel dgn laki lain, takkan nk suruh aku positive lgi. Bg aku, dia masih cintakan ex dia. So, better for me to let her go.
Dia seolah2 blh baca riak wajah aku. Dia pun mengaku dia tak sengaja brziina dgn ex dia. Aku ulang eh, berziina. Masa tu brderau darah kat kepala ni. Aku terus pergi tgglkn dia sbb takut aku tak mampu nk kawal diri. Alasan yg dia bg tu, bg aku sgt lah tdk logik.
Dia tak henti2 msg call aku ckp minta maaf sbb dia tak sengaja. Dia ajak brjumpa dan aku pun setuju wlaupun hati aku ni dh tawar sgt rasa. Dia bgtau secara detail apa yg brlaku. Sbnrnye dia brziina dlm keadaan trpaksa sbb ex dia ugut nk sebar gmbr tu. Dia mmg xde perasaan lgsg masa brziina dgn ex dia. Masa tu aku rasa sgt trseksa. Stiap kali dia sebut prkataan ziina buat aku pejam mata dan ambil nafas pnjg.
Dlm hati aku tak henti2 doa, ya Allah ujian apakah yg Kau nk berikan pada aku ni. Org yg aku akan kahwin, yg aku dh janji tak tgglkn dia, cerita kat aku psal pnziinaan dia dgn lelaki lain. Aku tak dpt tahan, air mata jantan aku mengalir laju. Dia cuba explain baik2 utk buat aku fham dan aku cuba letakkn diri aku kat tmpt dia. Sblm kitorg pisah, aku tanya dia smpai bila nk mcam ni? Yelahkn, takkan nk biar bende ni brterusan smpai dh kawen. Tapi dia senyap dan tak blh jwab.
Lpas tu, aku buat kajian sendiri. Aku search google, majalah, related muvi and stories pasal kes aku ni. Makin bnyk aku kaji, aku makin faham apa yg bakal isteri aku rasa sbnrnya. Aku jumpa dia semula dan ckap aku terima dia asalkan dia janji takkan ulang benda yg sama. Dia janji dan kitorg pun brtunang.
So, bro. Stkt ni kau snggup tak klau bende ni jdi kat kau? Klau tak snggup, aku nasihatkn kau tgglkn je lah bakal isteri kau tu. Sbb cerita aku tak habis lgi. Lpas kitorg brtunang, ex dia masih tanak lpaskn dia. Mslh ni xde spe pun tau melainkn kami brtiga.
Suatu hari, tunang aku ni mintak kbnrn utk jumpe ex dia sbb ex dia nk jumpe for the last time. Aku tak izinkn dan dia pun setuju je. Tapi aku diuji lgi. Beberapa hari lpas tu baru aku dpt tau yg tunang aku dh kluar pun dgn ex dia. Dan bila aku cek fon dia ada msg psal ziina. Ya Allah, masa tu hncur sgt2 hati aku ni. Kenapa dia snggup buat aku mcam ni?
Aku syg dia dgn sepenuh jiwa aku. Terima baik buruk dia. Telan segala kesilapan dan masa silam dia wlaupun pahit. Tapi dia khianat aku. Aku trseksa sgt masa tu. Aku simpan marah kecewa aku, aku mintak dia explain. Dia nangis2 minta maaf tapi dia ckap mmg susah nk resist ajakan ex dia. Sbb dia prnh anggap ex dia tu mcam suami dlu dan masa hari kejadian dia sedih tgok ex dia nangis2. So, dia turuti semua kehendak ex dia. Dia merayu2 kat aku suruh aku maafkan dia. Kali ni aku btol2 rasa dia menyesal dgn prbuatan dia tapi hati aku brbolak balik.
Masa tu aku trbyang wajah mak aku. Aku menangis. Aku tarik nafas pnjg dan dgn selamba aku ckap aku maafkn dia dan ckap jgn buat lgi. Mesti korg ckp aku dayus, bodoh dan dungu. Tapi aku tak kisah, sbb aku dh janji dgn dia yg aku takkan tgglkn dia. Aku telan kepahitan tu demi dia yg aku syang.
Stiap mlm aku doa nangis2 mintak Allah berikan aku kekuatan dan ketabahan utk lalui semua benda ni. Aku mintak dipermudahkn segala urusan aku. Aku jumpa ust2 dan kwn2 aku yg alim utk mintak nasihat agama.
Alhamdulillah. Skrg kami dh kawen pun. Aku syg isteri aku sgt2. Kami lupakn kisah lama dan buka buku baru lpas kahwin. Dia seorg isteri yg baik dan sgt taat. Aku sgt bhgia skrg. Allah dh janji bhw slps stiap kesusahan pasti dtg kesenangan.
Bro, aku tak suruh kau jdi mcam aku. Aku cume nk nasihat, apa2 pun yg brlaku ada hikmahnya. Makin berat ujian yg kau kena dan kau brsabar dgn ujian tu, makin manis kejayaan yg kau akan dpat. Percayalah.. via iium, kisah rakyat.
kredit:detikberita.website

Tiada ulasan:

Catat Ulasan